Polimex-Mostostal realizuje działania mające na celu poprawę płynności finansowej.

Sektor budowlany, zaangażowany ostatnio w realizację projektów infrastrukturalnych, które należą do zamówień publicznych, finansowanych przez budżet państwa oraz fundusze unijne ma problemy finansowe. Główne powody tego stanu są następujące: 

-   wyłączenie z zapisów kontraktowych możliwości waloryzacji cen kontraktowych w przypadku zmiany cen np. materiałów budowlanych, paliw i energii,

-    odległe terminy rozliczeń za wykonane roboty,

-   najniższa cena ofertowa jako jedyne kryterium wyboru wykonawcy,

-    minimalne marże firm wykonawców jako rezultat walki cenowej,

-   ogromna konkurencja firm z całego świata. 

- Polimex-Mostostal realizuje zakrojony na szeroką skalę plan działań doraźnych i długoterminowych  mających na celu zwiększenie efektywności funkcjonowania, poprawę płynności finansowej, obniżenie zadłużenia, a w efekcie końcowym wzrost wyników  - informuje Konrad Jaskóła, Prezes Zarządu.

  

Działania doraźne mające na celu wzmocnienie sytuacji finansowej Polimexu-Mostostalu: 

-  Została powołana Grupa Doradców Finansowych złożona z przedstawicieli domów maklerskich reprezentujących wiodące banki współpracujące ze Spółką. Należą do niej: Dom Maklerski PKO BP S.A,  Uncredit CAIB Poland SA, ING Securities S.A.  Z doradcami współpracują przedstawiciele Spółki. Doradcy pracują już od tygodnia. Przeprowadzają analizę obecnej sytuacji finansowej Spółki, w tym m.in. możliwości restrukturyzacji zadłużenia, potrzeb kapitałowych oraz możliwości pozyskania dodatkowych środków finansowych.

W rezultacie pracy Grupy Doradców powstanie dokument strategii finansowania Polimexu-Mostostalu, co nastąpi w najbliższych dniach – informuje Prezes. 

-  Pracuje także Zespół Obligatariuszy, który zajmuje się analizą możliwości rolowania części obligacji ze wszystkich trzech transzy wyemitowanych przez Spółkę – dodaje Jaskóła. 

-  Spółka prowadzi rozmowy i analizuje możliwości nawiązania współpracy z ARP i BGK. Rozmowy są na wstępnym etapie. Ewentualna współpraca zostanie podjęta w przypadku, gdy analizy potwierdzą, że będzie ona korzystna dla stron.

- Polimex-Mostostal dla poprawy płynności prowadzi wyprzedaż projektów deweloperskich. W pierwszej połowie br. uzyskaliśmy 15 mln zł wpływów z transakcji sprzedaży nieruchomości. Ponadto podpisaliśmy umowy i zebraliśmy oferty wiążące na dalsze 80 mln zł. Nasza sytuacja finansowa nie zmusza nas do sprzedawania aktywów za wszelką cenę, w szczególności wtedy, gdy oferowana cena jest znacznie niższa od ich rzeczywistej wartości. W takich sytuacjach  wstrzymujemy się z podjęciem decyzji o sprzedaży, tym bardziej, że Spółka potrzebuje również wykorzystywać swoje aktywa jako zabezpieczenia majątkowe dla banków i Obligatariuszy – wyjaśnia Prezes Jaskóła.   

-  Polimex-Mostostal zamierza pozyskać dodatkowe środki finansowe z dezinwestycji. Obecnie najbardziej zaawansowane są działania mające na celu sprzedaż udziałów i akcji  w spółkach Torpol i Sefako.  

-  W wyniku skutecznie prowadzonej ofertacji Polimex-Mostostal zgromadził ogromny portfel podpisanych kontraktów, który sięga kilkunastu miliardów zł. Zapewnia to realizację  większości budżetu w bieżącym roku oraz w stanowi solidną podstawę dla prowadzonej działalności w latach kolejnych  – informuje Konrad Jaskóła.

Działania długoterminowe mające na celu wzmocnienie sytuacji finansowej Polimexu-Mostostalu: 

- Kończymy zakrojoną na szeroką skalę reorganizację struktury Spółki. Z dotychczasowej wielozakładowej struktury powstało pięć segmentów, które  odpowiadają  za poszczególne sektory naszej działalności, tj.: generalne wykonawstwo w energetyce, serwis w energetyce i chemii, produkcję, infrastrukturę oraz budownictwo ogólne. Zwiększamy w ten sposób czytelność struktury, dalszej optymalizacji ulega zarządzanie, tym samym  wzrosła zdolność organizacji do kompleksowej realizacji największych zadań inwestycyjnych – informuje Prezes.

-   W Spółce sukcesywnie zwiększana jest dyscyplina finansowa i program obniżania kosztów, który obejmuje m.in.:  wdrażanie polityki „back to back” w zakresie płatności  polegającej na tym, że Polimex-Mostostal rozlicza się z podwykonawcami dopiero po otrzymaniu należności od zamawiających, optymalizowanie terminów płatności, zwiększenie skuteczności egzekwowania należności, obniżanie kosztów oraz ograniczanie inwestycji. Spółka prowadzi bardzo precyzyjną kontrolę kosztów dotyczących realizacji kontraktów.  

-  Efekty w postaci oszczędności zaczęło już także przynosić wdrożenie i rozwój centralnego systemu zakupów materiałów, maszyn, urządzeń oraz usług. Spółka ponadto stale optymalizuje system gospodarowanie zasobami ludzkimi - dodaje  Jaskóła.

- Zarząd wypowiedział dotychczasowy Zakładowy Układ Zbiorowy Pracy. Wypowiedzenie układu zostało spowodowane  przedłużającymi się negocjacjami ze związkami zawodowymi i brakiem perspektyw osiągnięcia porozumienia w najbliższym czasie w kilku istotnych kwestiach, jak np. dotyczących sposobu premiowania pracowników umysłowych czy też dostosowania  wewnętrznych uregulowań do potrzeb wynikających z inkorporacji w 2010 roku 7 spółek zależnych, jak również brak możliwości uzgodnienia  Pracowniczego Programu Emerytalnego – wyjaśnia Prezes Jaskóła.

-  Podejmujemy z Organizacjami Związkowymi rozmowy, które maja na celu doprowadzenie o uzgodnienia nowego Układu, którego zapisy będą dostosowane do aktualnej sytuacji rynkowej i nowoczesnych rozwiązań w tym zakresie oraz będą przystawały do nowej, segmentowej struktury organizacyjnej – uzupełnia Prezes Jaskóła. 

- Podjęte w Polimexie-Mostostalu doraźne i długoterminowe działania mają na celu zwiększenie efektywności funkcjonowania, poprawę płynności finansowej, obniżenie zadłużenia oraz w efekcie końcowym wzrost wyników, poprawią one także wydajność pracy oraz zoptymalizują gospodarowanie zasobami ludzkimi   - podsumowuje Prezes Konrad Jaskóła.

 

Nowi członkowie w Zarządzie Polimexu-Mostostalu SA

 

Rada Nadzorcza Polimex-Mostostal SA powołała w skład Zarządu Spółki z dniem 2 lipca 2012 r Pana Roberta Bednarskiego - wiceprezesa ds. Finansowych oraz z dniem 6 lipca 2012 r. Pana Roberta Oppenheima  - wiceprezesa ds. Operacyjnych.  Rada Nadzorcza Spółki dokonała wyboru nowych członków Zarządu w wyniku przeprowadzonego postępowania kwalifikacyjnego.

- To dobra decyzja dla Spółki i jej akcjonariuszy. Obaj panowie są doświadczonymi specjalistami, o znaczącym stażu zawodowym. Stoi przed nami wiele zadań do wykonania. Powiększony Zarząd będzie mógł sprawniej je realizować. Jest to szczególnie istotne obecnie, kiedy dotykają nas skutki spowolnienia gospodarczego   –  skomentował nominacje Konrad Jaskóła - Prezes Zarządu Polimexu-Mostostalu.  

Pan Robert Bednarski jest absolwentem Szkoły Głównej Handlowej na kierunku Metody Ilościowe i Systemy Informacyjne. Ukończył studia doktoranckie w Kolegium Nauk o Przedsiębiorstwie oraz podyplomowe studia “Zarządzanie wartością firmy”.

W latach 2008 - 2010 pełnił funkcję Członka Zarządu Ciech S.A., gdzie odpowiadał za finanse i IT. Wcześniej jako Dyrektor Wykonawczy ds. Organizacji i Integracji w Grupie ORLEN odpowiedzialny był za restrukturyzację i konsolidację zadłużenia finansowego Grupy. Pełnił także nadzór nad wdrożeniem kompleksowego programu budowy wartości w Mazeikiu Nafta, realizując program restrukturyzacji ORLEN S.A. i zmiany modelu zarządzania Grupą ORLEN. Ponadto pracował na stanowiskach: Dyrektora Finansowego i Członka Zarządu spółki Basell Orlen Polyolefins, Dyrektora Biura Zarządzania Finansami w ORLEN S.A. W latach 2010 - 2012 pełnił funkcję wiceprezesa Zarządu ds. Ekonomiczno-Finansowych w firmie Boryszew S.A, gdzie m.in. realizował skomplikowane akwizycje aktywów z branży motoryzacyjnej.

Jest Członkiem Rad nadzorczych: LW Bogdanka S.A., P.A. Nova S.A., BM Medical S.A.

 

Pan Robert Oppenheim jest od wielu lat zawodowo związany z sektorem budownictwa i nieruchomości i oraz z rynkiem kapitałowym. Ma doświadczenia w restrukturyzacji spółek z sektora budowlanego oraz unikalne doświadczenia w zakresie restrukturyzacji finansowej.

Poprzednio był Senior Partnerem w funduszu nieruchomości  Griffin Real Estate. Wcześniej przez 12 lat zarządzał spółkami z sektora budowlanego i real estate. W swojej karierze zawodowej pracował m.in. na stanowisku wiceprezesa ds. Finansowych i Operacyjnych w spółce Dromex S.A., gdzie przeprowadził udany proces restrukturyzacji spółki. Był jednym z zarządzających  polskim oddziałem  koncernu Strabag oraz wiceprezesem International Westfund Holdings. W latach ‘90 w Powszechnym Banku Kredytowym SA był dyrektorem w departamencie restrukturyzacji i zajmował się restrukturyzacją finansową przedsiębiorstw. Ukończył Wydział prawa oraz Wydział Nauk Ekonomicznych na Uniwersytecie Warszawskim, obecnie jest wykładowcą na WNiE.

 

Obecnie w skład Zarządu Polimexu-Mostostalu wchodzą:

Konrad Jaskóła -  Prezes Zarządu

oraz Wiceprezesi:

Zygmunt Artwik

Robert Bednarski 

Aleksander Jonek

Roberta Oppenheim

Grzegorz Szkopek