Naftoremont-Naftobudowa ukończył budowę Terminala Naftowego w Gdańsku
Naftoremont-Naftobudowa zakończył właśnie realizację jednego z kluczowych projektów dla PERN, który radykalnie wzmacnia bezpieczeństwo energetyczne Polski w obszarze ropy naftowej. Klienci firmy mogą już w pełni korzystać z możliwości Terminala Naftowego w Gdańsku, bo do eksploatacji trafił ostatni zbiornik wykonany w ramach II etapu rozbudowy. Dzięki temu, rafinerie są w stanie elastycznie sprowadzać surowiec do Polski z dowolnego zakątka świata. W ciągu roku nad Bałtykiem powstało aż 600 tys. m³ nowych pojemności, a możliwości magazynowe PERN tylko nad polskim morzem wzrosły do niemal 2 mln m³.
W zeszłym roku polska baza surowcowa powiększyła się o blisko 550 tys. m³ nowych pojemności na ropę naftową zlokalizowanych u wybrzeży Bałtyku. W Bazie Gdańsk zakończyła się budowa 2 stutysięczników, a kilka miesięcy później Terminal Naftowy w Gdańsku powiększył się o 4 zbiorniki o łącznej pojemności 345 tys. m³. Nowy zbiornik kończy II etap rozbudowy Terminala Naftowego w ramach programu Megainwestycji. Program wynika z przyjętej przez Radę Ministrów Polityki Rządu RP dla infrastruktury logistycznej w sektorze naftowym, ujęty jest również w strategii PERN.
– Dzięki nowym inwestycjom, takim jak rozbudowa Terminala Naftowego, pod względem bezpieczeństwa energetycznego jesteśmy w zupełnie innym miejscu niż jeszcze kilka lat temu. Dzisiaj możemy przyjmować surowce z różnych kierunków i wybierać najbardziej konkurencyjne oferty. Jesteśmy przygotowani na nieprzewidziane sytuacje i możemy podjąć skuteczne działania zaradcze – podkreślił Piotr Naimski, pełnomocnik rządu do spraw strategicznej infrastruktury energetycznej.
– Dotrzymujemy słowa – realizujemy nasz flagowy program Megainwestycji, efektywnie i terminowo oddajemy do eksploatacji kolejne projekty, z których każdy ma wpływ na bezpieczeństwo energetyczne. Zakończenie tej inwestycji oznacza, że nad morzem dysponujemy obecnie prawie 2 mln m3 pojemności na ropę naftową, tym samym spełniamy oczekiwania Klientów PERN, dla których transport drogą morską jest coraz bardziej istotny – dodał Igor Wasilewski, prezes PERN.
– Celem naszych inwestycji jest przygotowanie się na nadchodzące wyzwania rynku zarówno petrochemicznego, jak i paliwowego. Chcemy obsługiwać dokładnie takie mieszanki, jakie dadzą największą wartość dla naszych Klientów, by teraz oraz w czasie przejściowym wprowadzania nowych technologii, możliwie najlepiej wypełniać naszą rolę w systemie energetycznym – powiedział Mateusz Radecki, wiceprezes PERN.
Projekt wszystkich zbiorników rozbudowy TNG wykonał PGNiG Gazoprojekt S.A., a inwestycję zrealizowało konsorcjum: Naftoremont – Naftobudowa sp. z o.o., jako lider i Przedsiębiorstwo Agat S.A., partner konsorcjum. Inżynierem budowy był Bilfinger Tebodin Poland sp. z o.o.