Budowa nowych linii tramwajowych w Olsztynie oficjalnie zakończona

tramwaje

 

29 grudnia br. po dwóch i pół roku prac zakończyło się kluczowe dla miejskiego transportu zbiorowego w Olsztynie zadanie realizowane przez Konsorcjum w składzie Polimex Infrastruktura Sp. z o.o.  – lider konsorcjum, Polimex Mostostal S.A. – partner konsorcjum i Trakcja S.A. Dzięki tej inwestycji mieszkańcy miasta będą mogli korzystać z dwóch nowych tramwajowych linii, które połączą os. Pieczewo ze Śródmieściem oraz węzłem przy Dworcu Głównym w Olsztynie.

- To niezwykle istotny moment dla naszego miasta - mówi prezydent Olsztyna, Piotr Grzymowicz. - Realizacja tak dużej inwestycji wymagała ogromu pracy i determinacji w dążeniu do celu. Kolejni olsztynianie zyskują dostęp do bezpiecznego, komfortowego i ekologicznego środka transportu.

Nowa infrastruktura to około sześć kilometrów podwójnego torowiska poprowadzone ulicami Wilczyńskiego, Krasickiego, Synów Pułku, Wyszyńskiego i al. Piłsudskiego. Realizacja wiązała się także z przebudową podziemnej infrastruktury oraz układu drogowego.

Przy Wysokiej Bramie powstał węzeł przesiadkowy. Projekt to także zastąpienie rondami części dotychczasowych, tradycyjnych skrzyżowań, budowa ok. 10 km tras rowerowych oraz rozbudowa systemu ITS.

- Cieszy nas fakt, że w tym roku ukończyliśmy realizację tej w sumie niełatwej inwestycji. Budowa była realizowana na czynnej tkance miejskiej – na przebudowywanych ulicach cały czas odbywał się ruch kołowy i pieszy. Przebudowa wszystkich sieci zajęła ponad rok. Wykonaliśmy nowe nawierzchnie dróg i chodników oraz nowe ścieżki rowerowe wzdłuż całej linii tramwajowej. Jako ciekawostkę dodam, że w ciągu linii tramwajowej wykonano najdłuższą w północno wschodniej Polsce estakadę tramwajową o długości 270 mb, w technologii betonu sprężanego. To zespół doświadczonych inżynierów z Polimex Infrastruktura i firmy Trakcja jest autorem dzisiejszego sukcesu. – podsumował Krzysztof Figat Prezes Zarządu Polimex Mostostal

Dzięki realizacji zadania możliwe było także sfinansowanie kupna części (z łącznie 12 sztuk) nowych tramwajów, które zostały zbudowane dla Olsztyna w Turcji. Nie mniej istotnym jest zieleń. Z zakończoną właśnie realizacją projektu tramwajowego nierozerwalnie związany jest program nasadzeń - niemal trzech tys. drzew, i dziesiątek tysięcy krzewów, bylin i kwiatów.

Ważną częścią jest także powstanie nowej zajezdni tramwajowej, będącej lustrzanym odbiciem tej istniejącej dotychczas. Olsztyńską sieć tramwajową obsługuje 27 składów. Do tej pory pod zadaszeniem w bazie Miejskiego Przedsiębiorstwa Komunikacyjnego mogło stać maksymalnie 18 tramwajów. Aby pozostałe wozy nie stacjonowały "pod chmurką", co mogłoby mieć wpływ na ich żywotność, infrastruktura została rozbudowana o nowy obiekt.

- W Olsztynie są specjaliści od realizacji projektów trudnych, a wręcz niemożliwych - powiedział podczas uroczystości zakończenia zadania Maciej Berliński z Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości. - Ten zrealizowany w Olsztynie był największym pojedynczym projektem transportowym. Jako jedyny wymagał notyfikacji w Komisji Europejskiej.  Dziękuję za odwagę w podejmowaniu decyzji.

Pierwsze tramwaje na nową linię - nr 4 - ruszą już w sobotę (30 grudnia) o 11:15. Przez pierwsze dwa dni będzie można podróżować nimi bez opłat między Pieczewem a dworcem. Linia nr 5, która będzie dowozić pasażerów do Wysokiej Bramy zacznie kursowanie 1 stycznia 2024. Tego dnia zacznie obowiązywać także zmieniony układ komunikacji zbiorowej Olsztyna.

 

Obrazki galerii: