Budowa nowego bloku gazowo-parowego EC Żerań na półmetku

wizyta na żeraniu

Budowana przez Polimex-Mostostal najnowocześniejsza jednostka gazowo-parowa w Polsce już w przyszłym roku ogrzeje mieszkańców Warszawy. Dzięki niej Ec Żerań będzie mógł produkować 4 TWh energii elektrycznej i 1,9 TWh energii cieplnej.

- Chciałbym podkreślić, że budowa bloku gazowo-parowego oraz nowej kotłowni w wymierny sposób przyczyni się do poprawy jakości życia mieszkańców Warszawy i okolic. Inwestycja sprawi, że wyeksploatowane kotły węglowe zostaną wycofane z użycia, a nowa jednostka będzie spełniać rygorystyczne standardy środowiskowe. Tym samym realizujemy unijne wytyczne i modernizujemy nasza gospodarkę - powiedział Krzysztof Tchórzewski, Minister Energii.

- Jesteśmy dumni realizując budowę bloku gazowo-parowego dla Elektrociepłowni Żerań. Jest to strategiczna inwestycja energetyczna dla aglomeracji warszawskiej, ale także dla nas. Blok gazowo Parowy na Żeraniu to jedna z najważniejszych, realizowanych aktualnie przez Spółkę inwestycji w kraju.

Nasze unikalne wieloletnie doświadczenie w połączeniu z profesjonalnym wsparciem technologicznym sprawdzonego w Kozienicach partnera Mitsubishi Hitachi Power Systems jest gwarantem, że inwestycja będzie naszym wspólnym sukcesem.powiedział Krzysztof Figat, Prezes Polimex-Mostostal S.A.

To jedna z najważniejszych, prowadzonych obecnie inwestycji w Grupie PGNiG.  Nowy blok będzie zużywał około 0,5 mld m sześc. gazu ziemnego rocznie. Dzięki blokom gazowo-parowym, opalanym gazem ziemnym, które budujemy i uruchamiamy również w innych elektrociepłowniach w Polsce, zmniejszamy emisję zanieczyszczeń powietrza, czyli tzw. smog - powiedział Piotr Woźniak, Prezes PGNiG S.A., i dodał: - Cieszy nas, że zapotrzebowanie na gaz w kraju systematycznie się zwiększa. Dlatego Polskie Górnictwo Naftowe i Gazownictwo podejmuje liczne inwestycje po to, żeby polskie społeczeństwo miało możliwość korzystania z błękitnego paliwa, które jest skutecznym narzędziem ograniczania smogu.

Historia budowy inwestycji na Żeraniu od pomysłu do stanu dzisiejszego ma już 10 lat. Przyśpieszenie realizacji nastąpiło w okresie ostatnich 2 lat. Warto przypomnieć, że od wmurowania kamienia węgielnego upłynęło półtora roku, zaś od wejścia wykonawców na budowę 16 miesięcy. Inwestycja oznacza dla Warszawy: czystsze powietrze - powiedział Jarosław Głowacki, Prezes PGNiG TERMIKA S.A.

Jestem przekonany, że bazując na ogromnym potencjale Grupy Kapitałowej Polimex Mostostal i kompetentnym, zaangażowanym zespole jesteśmy w stanie zrealizować stawiane przez nami cele.

We wtorek otrzymaliśmy informację, że Zarząd spółki Grupa Azoty ZA Puławy podjął uchwałę w sprawie wstępnego przyjęcia oferty Polimex-Mostostal w konsorcjum z Polimex Energetyka i SBB Energy na budowę boku węglowego w Puławach. To dla na s bardzo ważna i pozytywna informacja. Kontrakt na budowę jednostki energetycznej w Puławach jest dla nas kontraktem strategicznym, na którym nam bardzo zależy. Byłby to kolejny ważny projekt zbudowany przez Polimex-Mostostal na mapie energetycznej kraju. – dodał na koniec Krzysztof Figat, Prezes Polimex-Mostostal S.A.

 

Nowy blok w Elektrociepłowni Żerań zostanie ukończony w IV kwartale 2020 roku.

Dzięki zastosowaniu najnowocześniejszych technologii zdecydowanie pozytywnie wpłynie na czystość powietrza w Warszawie i okolicach. Wzmocni się bezpieczeństwo energetyczne aglomeracji stolicy.

Po uruchomieniu nowego bloku produkcja energii elektrycznej w kogeneracji EC Żerań wzrośnie o ok. 130 proc., z obecnego poziomu 1,7 TWh do 4 TWh. Moc zainstalowana energii elektrycznej PGNiG TERMIKA wzrośnie o ok. 110 proc., względem obecnie używanych kotłów węglowych, które po uruchomieniu bloku zostaną wycofane z użytku. Produkcja ciepła wyniesie 1,9 TWh.

 

Inwestycja spełnia najostrzejsze europejskie kryteria ochrony środowiska tj. wymagania Dyrektywy ws. Emisji Przemysłowych (IED) oraz wymogi BAT. Ponadto, nowy blok gazowo-parowy będzie emitował o ok. 40 proc. mniej CO₂ w porównaniu do wyłączanych kotłów.

Planowane roczne zużycie gazu przez blok stanowi ok. 4 proc. obecnego krajowego zużycia tego paliwa.